tisdag 19 augusti 2014

Dramaturgi som ingenjörskonst

Okej, så jag hade ju en plan att jag skulle läsa Harry Potter och De vises sten och jämföra dramaturgin med det Dan Wells pratar om i sin Youtube föreläsning Story Structure (har du inte sett den redan, se den NU!). I föreläsningen pratar Wells om en sjustegsmetod där sju olika händelser driver berättelsen framåt.
Nedan beskriver jag snabbt de sju stegen och vilken händelse i Harry Potter och De vises sten som representerar respektive steg.

1. Hook - Starten. Det lättaste är att ha en hook som är tvärt emot slutet. I detta fall innebär det en trist, grå början där Harry lever ett understimulerade liv hos sina släktingar the Dursleys.
2. Plot Turn 1 - Introducera konflikten, i detta fall är det Harrys hela värld som ändras. Han får reda på att han är en trollkarl.
3. Pinch 1 - Pressa din karaktär genom att tex. låta något gå fel eller introducera din bad guy. I Harrys fall kommer trollet in i skolan och de tre barnen måste besegra det tillsammans.
4. Midpoint - Här vänder karaktären från att tidigare bara ha reagerat på det som händer till att börja agerar. I harrys fall är det här han får reda på sanningen om De vises sten och bestämmer sig för att skydda den från Voldemort.
5. Pinch 2 - Pressa din karaktär så långt att hela situationen känns hopplös, tex. genom att en plan går fel eller hjälten blir ensam. I Harrys fall är det här Ron och Hermione fastnar i fällorna på jakt efter de Vises sten och Harry får fortsätta ensam.
6. Plot Turn 2 - Här erhåller din karaktär det sista han behöver för att kunna fullfölja sitt agerande. I Harrys fall hittar han De vises sten i sin egen ficka eftersom hans intentioner är goda.
7. Resolution - Historiens klimax! Allt i historien leder hit. Harry dödar Voldemort!

Var ligger då dessa sju steg i storyn? Är Midpointen mitt i boken som man skulle kunna tro och hur tidigt kommer Hooken? Well, är man ingenjör så är man och då gör man ett cirkeldiagram av det hela! :)


Resultatet? Hooken kommer en tiondel in i boken men Midpointen dröjer tills det bara är en tiondel kvar. Efter Midpointen är det full med steg/händelser fram till historiens upplösning, mellan hooken och Midpointen är det däremot mest mellanstory (som för den delen inte alls är tråkig, men den bygger upp inför det som kommer senare).

Naturligtvis inser jag att inte alla böcker ser ut så här, det finns massor av sätt att dramaturgisera en plot och så fort jag får min beställning från Bokus kommer jag studera ett par metoder till. Det jag ville här var att verkligen studera en av de dramaturgiska uppläggen och göra det till något som går att jämföra med mitt eget manus. Så fort jag får tillbaka manuset från lektören kommer jag nämligen göra samma genomgång av det och sedan har jag två fina diagram som kan jämföras och vägas mot varandra. Allt i sann matematisk anda. Jag har med andra ord gjort skrivandet till ingenjörskonst! :)

4 kommentarer:

  1. Åh, vilket kul sätt att göra det där på och snyggt diagram :) Har också sett Dan Wells-klippet på youtube, så himla bra och som du säger är det bra att ha med sig och kika lite på så man i vart fall har någon slags känsla för var man är på väg.
    /Heléne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, man får ju använda sina styrkor i skrivandet! :) Ja, jag måste ju verkligen försöka få rätt på den dramaturgiska känslan i mitt manus i höst så jag läser/lyssnar på allt jag kommer över! :)

      Radera
  2. Bra stege där, ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den! Spana in Dan Wells föreläsning också om du har tid, om inte annat är han väldigt underhållande! :)

      Radera